BIZON Baarn
Beken kleur, val (op de juiste manier) op – Krista Peeters

Beken kleur, val (op de juiste manier) op – Krista Peeters

Hoe komt een blauw logo op jou over? Wat doet het met je? Je hebt nu waarschijnlijk geen idee, maar als ik je nu vertel dat je onderbewuste verschillende emoties en waarden koppelt aan bepaalde kleuren? Dit betekent dat wanneer je de juiste kleuren in een logo en huisstijl voor jouw bedrijf of merk gebruikt, je de klant onbewust al een bepaald gevoel kunt meegeven. En dat alleen maar omdat ze naar je huisstijl of logo kijken, dat is al een goed begin toch? En zonde om niets mee te doen.

Het gebruik van kleur is dus belangrijker dan je misschien nu denkt. Ik hoor nogal eens van klanten dat ze de kleur van het logo hebben gekozen omdat ze het zelf een mooie kleur vinden. Leuk natuurlijk, de kleur zegt zeker ook iets over jezelf… Maar het is belangrijker om te kijken naar je doelgroep, naar jouw doel. Met jouw merk en/of bedrijf heb je een bepaald doel. Om dit doel te behalen is het belangrijk dat je de juiste identiteit uitstraalt naar klanten. Een groot onderdeel hiervan is het logo, dit is iets wat klanten vaak als eerste zullen zien. Ik heb er al eens een presentatie over gegeven in het Ondernemershuys in Baarn. Hierin gaf ik ook voorbeelden van verschillende merken en waarom zij nou net hebben gekozen voor een bepaalde kleur.

Voordat ik verder vertel, eerst even handig om te weten welke kleur welke emotie of waarde oproept. Met daarbij wat leuke weetjes waar je rekening mee kan houden (of niet…)

Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht | Moedigt eetlust aan | Verhoogt de hartslag | Geeft een call to action… (kijk naar de sale-borden, welke kleur zijn deze meestal?)

Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming | Stimuleert mentale processen | Veroorzaakt vermoeidheid in de ogen | Maakt baby’s aan het huilen…

Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning | Verhoogt de productiviteit

Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig | Creativiteit | Geeft plezier…

Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar | Geeft veiligheid en vernieuwing | Rustig effect op de ogen |

Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht | Werkt kalmerend | Geeft fantasie

Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel | Aards

Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig | Chique | Tijdloos | Elegante uitstraling | Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte | Chique | Tijdloos | Elegante uitstraling

Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht | Chique | Tijdloos | Elegante uitstraling

Even wat voorbeelden
Misschien krijg je al een idee, als je het lijstje zo bekijkt. Want denk eens aan Coca-Cola of aan McDonalds? Die hebben een rood logo… Markleiders met een duidelijke boodschap, namelijk dat je vrolijk wordt wanneer je hun diensten of producten afneemt. Je krijgt er energie van (letterlijk en figuurlijk…)

Een ander goed voorbeeld is de kleur blauw. Veel bedrijven gebruiken deze kleur… hoe zou dat nou komen? Facebook, Oral B, Ford hebben allemaal een blauw logo. Een leuk feitje is ook dat 57% van de mannen gek is op de kleur blauw, tegen 35% van de vrouwen. Dus ook daar kan je als merk of bedrijf rekening mee houden. En mannen houden het over het algemeen meer van harde, heldere kleuren terwijl vrouwen juist weer meer op soft of pastelkleuren vallen.

Het is dus belangrijk dat je zelf weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen naar de klant. En waarmee je rekening kan houden als het gaat om kleurgebruik.

Kleurenkapstok
Als je dieper in de materie van kleuren duikt, kom je ook allerlei verschillen tegen in kleuren en kleurgebruik. Want heb je ooit gehoord van CMYK- en RGB-kleuren? Of van PMS? Heb je als bedrijf een huisstijlhandboek waarin staat hoe je met kleuren en je logo en huisstijl om gaat? Heb je een overzicht van je kleurcodes? Het kan makkelijk en sneller werken als je die hebt. Ik kan je helpen met het maken van een handboek en hierin ook samen met jou bepalen hoe je omgaat met het gebruik van je logo, hoe je briefpapier eruitziet, je site, je flyers etc. Het gebruik van je huisstijl… je kleurgebruik en hoe je dit consequent toepast op alles wat je naar buiten brengt. Zie het als een kapstok waaraan je alles ophangt. Lekker overzichtelijk en het geeft geen zooi en je hebt alles mooi bij elkaar.

Help!
Dat er dus veel mogelijk is op het gebied van kleur is nu wel duidelijk. En dat je het op een goede manier kan gebruiken hopelijk ook. Kleur is een groot en belangrijk element van je uitstraling. Zorg er eerst voor dat je weet wat je wilt uitstralen. Link dit aan je doel, missie en visie van je bedrijf en stel je zelf de vraag: wat is mijn identiteit? Aan de hand van het antwoord op deze vraag kun je de kleur voor jouw bedrijf baseren op de waarden die mensen onderbewust toekennen aan kleuren. Verlies daarbij niet jouw eigen gevoel uit het oog. En kom je er helemaal niet meer uit, laat het mij weten. Ik kan je helpen…

Favicon van BIZON Baarn

Over de auteur:
Krista laat graag haar kleurrijke vingerafdruk achter op haar werk. Het is haar visitekaartje. Kleurrijk is voor Krista meer dan de keuze tussen rood en groen. Het typeert haar kijk op het leven en visie op het werk. Vandaar dat opdrachtgevers voor Krista kiezen als ze een frisse, creatieve blik willen op hun huisstijl, drukwerk, website of hun marketingcommunicatie in de breedste zin van het woord. Net verhuisd naar het Pakhuis in Baarn, waar een mooie samenwerking is met Repro Baarn.

https://www.kristapeeters.nl

Krista Peeters
Krista Peeters

Ik laat graag mijn kleurrijke vingerafdruk achter op mijn werk en opdrachten. 

LinkedInFacebookWebsite

Author: Redactie

Zelf ondernemers inspireren? Stuur dan een mailtje naar contact[@]bizonbaarn.nl